Eco-design represents an environment-based methodology used in the products design to minimize their environmental footprint by simultaneously preserving the same performance level and functionalities The recent replacement of the A – Level high-school diploma in the specialty STI Sciences and Technologies for Engineering with a novel sustainability speciality the so-called STI2D series Sciences and Technologies of Engineering and Sustainability as well as the industrial evolutions to envisage in the next years evolutions from the technical economical and lawful points of view as well as the normalisation of the LCA life cycle assessment methodology are factors contributing in the development of eco-design competences for students integrating the technical sector in the secondary education We naturally address then the question of an evolution of the pedagogical content of the Licence or Master specialities in universities Engineering Higher National Diplomas in order to proposed to the concerned students good quality case studies or courses Are presented in the present communication several aspects related to this novel pedagogical approach by considering the acquired experience in the quality hygiene security and environment master speciality at the Valenciennes University ENSIAME engineering school respectively in the eco-design innovative products vocational licence at the University Lille 1 A numerical course Introduction to the Life Cycle Assessment - ACV Bat1 was recently developed for the Numerical University of the Environment and Sustainability UVED of the French Ministry of Education This resource constitutes the common basis on which the previously cited universities worked together it's use permits to students acquiring competences and specializing themselves in eco-design or LCA methodology applicationL'éco-conception est une démarche qui intègre l'environnement dans la conception des produits pour diminuer leur empreinte environnementale tout en gardant un niveau de performance et des fonctionnalités similaires La mise en place du nouveau baccalauréat série STI2D les diverses évolutions industrielles à prévoir d'ordre technique économique et réglementaire et la normalisation de la méthodologie ACV analyse du cycle de vie contribuent au développement des compétences en éco-conception pour les étudiants intégrant les formations techniques dans l'enseignement secondaire Se pose dans ce contexte la question de l'adaptation et de l'évolution de la pédagogie dans les formations de type Licence-Master pour proposer aux étudiants concernés des enseignements de qualité plus avancés en termes de contenu pédagogique par rapport à une sensibilisation classiquement faite par des bureaux d'études aux entreprises On présente dans cette communication divers aspects liés à cette nouvelle approche pédagogique en nous appuyant sur l'expérience acquise en 2 formations respectivement i le Master Qualité Hygiène Sécurité Environnement de l'Univ de Valenciennes au sein d'une filière spécifique de l'ENSIAME et ii dans la licence pro spécialité éco-conception des produits innovants à l'IUT A de l'Université Lille 1 Une ressource numérique récemment développée Introduction à l'analyse du cycle de vie -ACV Bat 1 dans le cadre de l'Université Virtuelle de l'Environnement et du Développement Durable UVED est le point commun ayant permis d'introduire un enseignement adéquat dans les deux filières précitées enseignement dédié à l'apprentissage de la méthodologie de l'éco-conception ainsi qu'à la mise en place d'une étude de cas concrète s'appuyant sur la méthodologie d'Analyse du Cycle de Vie ACV
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